HJOED YN IT PARK

  • 00Dagen
  • 00Uren
  • 00Minuten
  • 00Seconden

RESTAURANT DE GRILLERIJE

Horeca is Mona Hoekstra (53), eigenaresse van Restaurant de Grillerije in Franeker, met de paplepel ingegoten. Als ze op haar 17e – na het behalen van haar diploma – niet verder gaat met school, moet ze van haar ouders maar komen helpen in de Franeker danstempel: Don Pedro. Door de week is het poetsen vóór de bar en in het weekend is het shinen àchter de bar. Mona heeft energie voor tien en dat komt goed uit. Samen met haar zus opent ze op de Zilverstraat een croissanterie en vanaf 1990 worden beide dames ook nog eens eigenares van Restaurant de Grillerije.

Over de Grillerije
Het pand in de binnenstad van Franeker, waarin ‘De Grillerije’ gevestigd is, is sinds 1970 familiebezit. ‘Jullie kunnen er voor één avond in de week wel even een steengrill-restaurant bij doen’, zegt rasondernemer Pa Klooster in 1990 tegen beide zussen. Lang nadenken is niet nodig. De mouwen worden opgestroopt en met het succes komen er steeds meer werkdagen bij. Het is druk. Zó druk, dat de zussen de croissanterie verkopen en zich volledig focussen op het restaurantwerk in De Grillerije. In 2003 besluit het tweetal in goede harmonie om zakelijk uiteen te gaan. Vanaf dat moment is Mona zelfstandig eigenaar van het restaurant waar het zo goed eten is.

‘… groter is niet altijd beter’
Over toekomstdromen zegt Mona dat ze misschien nog wel wil uitbreiden, maar dat groter niet altijd beter is. Daarnaast – en niet onbelangrijk – heeft ze nog geen pand in Franeker gevonden wat aan haar eisen voldoet. ‘Vanwege de bezorgservice bestaat De Grillerije nu uit een team van 27 medewerkers. Voor nu blijft het zoals het is en blijven we vernieuwen. Zo hebben we tijdens de coronaperiode alles verbouwd en hebben we net weer een nieuwe lunch- en dinerkaart gelanceerd. Ik blijf de gasten verrassen en zolang het leuke gasten zijn (en die hebben we!), én zolang ik het leuk vind, ga ik nog wel even door’, zegt Mona.

Hoofdsponsor Hjoed yn it Park 2024
Mooi zo’n verhaal over de kwaliteit, drukte en het succes van De Grillerije, maar waarom staat deze lofuiting op de home page van Hjoed yn it Park? Dat is omdat restaurant één van onze, zeer gewaardeerde, hoofdsponsors is. Hoe is dat zo gekomen? ‘Franeker moet bruisen van het leven’, zegt Mona. ‘Dus als er iets georganiseerd wordt – voornamelijk voor de jeugd – is dat prachtig! ‘Daarbij’, gaat Mona verder: ‘kwam het sponsorverzoek van een oud-collega die nu betrokken is bij Hjoed. Dat kun en wil je natuurlijk niet weigeren’, glundert Mona.

Volgens Mona is ‘stappen en uitgaan’ een van de leukste activiteiten in het leven. ‘Daarom is het zo mooi als er festivals of feesten in de Waadhoeke worden georganiseerd’. Niet alleen Mona is behept met het feest- en evenement virus. Haar eigen zoon is dat ook en die heeft er zelfs zijn beroep van gemaakt. ‘Als licht- en geluidstechnicus verwelkomt en leidt hij artiesten rond. Ik vind het daarom wel leuk om wat meer betrokken te zijn bij dat wereldje.’

‘Reken maar!’, zegt Mona op de vraag of ze zelf ook aanwezig is bij Hjoed. ‘Wel voor het eerst. Normaal gesproken ben ik in het weekend tot laat in het restaurant, maar niet dit jaar. Deze editie maken we er met z’n allen een heerlijk teamuitje van!’.

En? Ben je er zelf?
‘Reken maar!’, zegt Mona op de vraag of ze zelf ook aanwezig is bij Hjoed. ‘Wel voor het eerst. Normaal gesproken ben ik in het weekend tot laat in het restaurant, maar niet dit jaar. Deze editie maken we er met z’n allen een heerlijk teamuitje van!’.